Je umělá inteligence budoucnost anebo současnost?

2. června 2023 | Doba čtení: 3 Min

Téma umělé inteligence je v posledních měsících velmi často diskutováno, a to zejména ve spojení s AI textovým modelem ChatGPT, případně i dalšími modely grafického a uměleckého charakteru jako třeba Dall-E2. Za pouhé 2 měsíce od spuštění získal aktuální textový model ChatGPT 100 milionů uživatelů po celém světě, a stal se tak nejrychleji rostoucí internetovou službou v historii.

Nedávno se mi jeden kolega z oboru IT svěřoval, že v žádném případě umělou inteligenci neuznává a nevidí důvod, proč by si měl povídat s robotem místo člověka. Měl pravdu a chápu jej, ale..

Mnoho lidí si AI spojuje především s chatboty či virtuálními asistenty a „senzačními“ zprávami o tom, jak si kdo s AI Chatbotem „pokecal“. Výsledkem je celkem pochopitelná obava z neznámého a budoucnosti AI. Často si neuvědomujeme, že využití je již nyní mnohem rozsáhlejší a je v podstatě součástí našeho života již nyní. V chytré domácnosti díky AI můžeme ovládat osvětlení, topení, bezpečnostní systémy a další zařízení prostřednictvím hlasových asistentů, jako je například Google Assistant nebo Amazon Alexa.

Ve zdravotnictví je umělá inteligence schopna analyzovat velké množství medicínských dat a pomáhat lékařům při diagnózách a léčbě pacientů.

Při řízení dopravy lze díky umělé inteligenci předvídat a reagovat na dopravní situace v reálném čase, což pomáhá snižovat zácpy a zlepšovat plynulost provozu.

AI také hraje klíčovou roli v rozvoji autonomních vozidel, která jsou schopna samostatně navigovat a reagovat na okolní prostředí.

V obchodě je schopna AI rozpoznat a identifikovat produkty, které zákazníci nakupují, či detekovat neobvyklé chování zákazníka nebo pokusy o manipulaci se zbožím, ale také rozpoznat zákazníky, kteří potřebují pomoci se správným výběrem.

Tento zlomek příkladů totiž využívá nejen soubory dat textového charakteru, ale také optického rozpoznávání, rozpoznávání řeči a získávání zkušeností v podobě schopnosti porovnání a vyhodnocení obrovského množství údajů, díky nimž se umělá inteligence tzv. učí. Navíc co se AI naučí, už nezapomíná.

Jsem si jist, že onen zmiňovaný kolega využívá v běžném životě nejen tyto, ale i mnoho dalších technologických možností AI. Těší se, až budou tyto systémy více a více dokonalejší, neboť mu ušetří spoustu času, práce či úsilí. Stejně jako mnoha dalším lidem v mnoha dalších odvětvích či oblastech lidského působení. Účetnictví, daňové poradenství či podnikové procesy nevyjímaje.

Podnikové procesy tak nebudeme muset vykonávat či řídit, ale budeme je pouze kontrolovat a směřovat tím správným směrem, který si zvolíme. (I když si možná jako poradce někdy přizveme AI.) Vykonávání rutinních operací (např. evidence v rámci procesu CRM) je totiž tím, co často podnikové informační systémy a jejich celkový přínos omezuje. Jsem ale přesvědčen, že pomůže-li nám AI i v této oblasti, budou i naše firemní data celkově mnohem kvalitnější a řízení podniku snazší a efektivnější.

Kontaktní osoba