17. září 2025
Doba čtení: 3
minuty
news
V současnosti čeká na podpis prezidenta novela stávajícího zákona o účetnictví, která obsahuje i novelu zákona o auditorech a novelu zákona o dorovnávacích daních (sněmovní tisk č. 783). Pro všechny české účetní jednotky je významná první část novely zákona o účetnictví, která představuje implementaci směrnice EU a zvyšuje limity pro kategorizaci účetních jednotek.
Nové limity jsou tyto:
Účetní jednotka | Aktiva celkem v Kč | Roční úhrn čistého obratu v Kč | Průměrný počet zaměstnanců |
Mikro | 11 000 000 | 22 000 000 | 10 |
Malá | 120 000 000 | 240 000 000 | 50 |
Střední | 600 000 000 | 1 200 000 000 | 250 |
Velká | Nad 600 000 000 | Nad 1 200 000 000 | Nad 250 |
Dle přechodných ustanovení se tyto limity použijí již pro posuzování kritérií za účetní období skončené 31. prosince 2024. To může znamenat pro některé účetní jednotky, které se připravovaly na přesun do vyšší kategorie, setrvání v původní kategorii.
Změna limitů se propisuje i do vymezení skupin účetních jednotek pro povinnost sestavit konsolidovanou účetní závěrku. Malá skupina účetních jednotek nemá povinnost sestavit konsolidovanou účetní závěrku.
Malou skupinou účetních jednotek je ta, která sestává z konsolidující účetní jednotky a konsolidovaných účetních jednotek a která na konsolidovaném základě nepřekračuje k rozvahovému dni alespoň 2 z uvedených hraničních hodnot
a) aktiva celkem 120 000 000 Kč,
b) roční úhrn čistého obratu 240 000 000 Kč,
c) průměrný počet zaměstnanců v průběhu účetního období 50.
Pokud tyto hodnoty překračuje, stává se střední skupinou účetních jednotek s povinností sestavit konsolidovanou účetní závěrku.
Změny v povinnosti auditu účetní závěrky
S účinností od 1. ledna 2026 se v § 20 zákona o účetnictví mění pravidla pro ověřování účetní závěrky auditorem. Povinnost auditu byla zrušena pro všechny malé účetní jednotky. Povinnost auditu zůstává pro velké a střední účetní jednotky. Malé a mikro účetní jednotky budou mít tuto povinnost pouze tehdy, pokud jim tak stanoví zvláštní právní předpis (například zákon o obchodních korporacích v případech zvyšování základního kapitálu z vlastních zdrojů nebo zákon o přeměnách při fúzi malé a střední účetní jednotky).
Příklad
Společnost s ručením omezeným Alfa vykázala na konci účetního období 2023 a 2024 níže uvedené údaje. Údaje za rok 2025 jsou předpokládané. Jaký dopad bude mít novela zákona o účetnictví na tuto společnost?
Účetní období | Aktiva celkem v Kč | Roční úhrn čistého obratu v Kč | Průměrný počet zaměstnanců | Poznámka |
2023 | 80 000 000 | 180 000 000 | 45 | Nepřekračuje limity pro malou účetní jednotku |
2024 | 105 000 000 | 210 000 000 | 52 | Překračuje staré limity pro malou účetní jednotku |
2025 | 115 000 000 | 225 000 000 | 48 | Překračuje staré limity, ale nepřekračuje nové limity |
Tato účetní jednotka v roce 2026 zůstává v kategorii malých účetních jednotek, přestože dva roky po sobě překračovala staré limity. Přechodná ustanovení zákona navýšení limitů umožňují použít zpětně na skončené účetní období roku 2024 a při předpokládané účinnosti zákona v roce 2025 budou platit již pro konec účetního období roku 2025.
Za účetní období let 2024 a 2025 měla tato účetní jednotka povinný audit své účetní závěrky. Od 1. ledna 2026 se pro ni povinnost auditu ruší.
I po zrušení povinnosti auditu pro malé účetní jednotky od 1. ledna 2026 lze očekávat, že řada odpovědných vlastníků společností bude tuto službu využívat dobrovolně. Audit totiž poskytuje nezávislé ověření správnosti účetnictví, posiluje důvěryhodnost společnosti vůči bankám, investorům i obchodním partnerům a může odhalit rizika, která by jinak zůstala skrytá. Odpovědný majitel, kterému záleží na ochraně svého majetku a důvěryhodnosti firmy, bude audit využívat i nadále – jako rozumnou investici do jistoty a dlouhodobé stability.