22. května 2025
Doba čtení: 5
minuty
news
Evropská unie pokračuje ve snaze modernizovat a digitalizovat systém daně z přidané hodnoty. Výsledkem několikaletého procesu je nová legislativa, které se souhrnně říká „ViDA“ (VAT in the Digital Age). Tato směrnice a související nařízení, které vstoupily v platnost 14. dubna 2025, se dělí na tři základní pilíře:
- digitální výkaznictví;
- rozšíření zvláštního režimu jednoho správního místa;
- nová pravidla pro digitální platformy.
Zákonodárce členských států nyní čeká nejen implementace této směrnice do místních legislativ, ale i technická příprava.
Povinné digitální výkaznictví a elektronická fakturace přichází
V rámci prvně zmíněného pilíře směrnice ViDA zavádí od 1. července 2030 povinnou elektronickou fakturaci a digitální výkaznictví u následujících transakcí mezi osobami povinnými k dani:
- intra-komunitární dodávky zboží – dodání a pořízení zboží mezi členskými státy EU;
- přemístění vlastního zboží – pokud nebude použit rozšířený zvláštní režim jednoho správního místa, přemístění vlastního zboží mezi členskými státy bude podléhat digitálnímu výkaznictví;
- prodej zboží a poskytování služeb podléhající režimu přenesené daňové povinnosti (reverse-charge).
Povinnost vystavit elektronickou fakturu za výše uvedená plnění budou mít plátci DPH do 10 dní od uskutečnění transakce. Formát a struktura dat elektronických faktur bude muset splňovat evropskou normu pro elektronickou fakturaci (EN 16931), která mimo jiné nepřipouští běžně užívaný formát PDF. Okamžikem vystavení elektronické faktury budou data v ní obsažena automaticky odesílána správci daně, proto bude zavedením digitálního výkaznictví nahrazena a zrušena povinnost podávat souhrnné hlášení.
Představitelé členských států doufají, že jim tento systém poskytne cenné a včasné informace, které jim pomohou v boji proti podvodům s DPH. Zároveň by měl přispět k vytvoření jednotného trhu s menšími překážkami pro přeshraniční obchod a ke snížení administrativní zátěže pro daňové subjekty. Než tomu tak bude, musí daňové správy jednotlivých členských států vyvinout technické rozhraní pro fungování digitálního výkaznictví a následně budou moci podniky začít přizpůsobovat své účetní a ekonomické systémy, aby byly do 5 let na reportování připraveny.
Nová pravidla pro digitální platformy
Směrnice ViDA přináší několik důležitých změn také pro digitální platformy, které zprostředkovávají krátkodobé pronájmy na dobu max. 30 nocí (např. Booking.com nebo Airbnb) a silniční přepravu osob v EU (např. Bolt či Uber).
Nejpozději od 1. ledna 2030 budou tyto platformy považovány za tzv. „domnělé poskytovatele“ služeb, pokud skuteční poskytovatelé (tj. vlastníci rekreačních nemovitostí či řidiči přepravující zákazníky) nesdělí platformě své daňové identifikační číslo a zároveň nepotvrdí, že z poskytovaného plnění odvedou DPH. V těchto případech budou platformy odpovědné za výběr a odvod DPH.
Směrnice ViDA umožňuje členským státům zavést tento koncept i dříve, a to již od 1. července 2028. Dále bude existovat možnost vyloučit z tohoto systému poskytovatele služeb, kteří budou splňovat pravidla pro malé podniky (SME).
Drobnou změnu zaznamenají i platformy dodávající zboží od osob neusazených v EU. Ti budou od 1. ledna 2027 považováni za domnělé dodavatele ve vztahu ke všem odběratelům, tedy i k osobám povinným k dani, pokud pořízení tohoto zboží z jiného členského státu pro kupujícího nebude předmětem DPH.
Tyto změny mají za cíl modernizovat systém DPH a zvýšit daňové příjmy EU.
Přemístění vlastního zboží mezi členskými státy bude v rámci OSS
ViDA dále rozšiřuje v rámci jednoho ze svých pilířů použití zvláštního režimu jednoho správního místa neboli „One Stop Shop“ (OSS). OSS je systém, který umožňuje podnikům přiznávat a odvádět DPH splatnou v jiných členských státech pouze ve státě, kde je podnik již registrován k DPH (primárně kde má své sídlo). OSS režim je nyní možné využít pro vybrané B2C transakce, mezi které patří např. prodej zboží na dálku (dříve zasílání zboží) nebo přeshraniční poskytování služeb osobám nepovinným k dani (tj. nepodnikatelům) ve členských státech, kde není poskytovatel usazen. Registrace do tohoto režimu je dobrovolná, výrazně však zjednodušuje administrativní procesy a snižuje potřebu registrace k DPH v každém členském státě působení zvlášť, a tak je podniky uskutečňujícími výše uvedená plnění hojně využívaná.
Podle nové směrnice ViDA bude režim OSS rozšířen o další typy transakcí. Od 1. července 2028 v něm bude možné vykazovat prodej zboží s instalací nebo montáží, prodej na palubách lodí, letadel a vlaků a prodej energií, to vše pro osoby nepovinné k dani. Dále jej budou moci využít plátci DPH pro vykázání přemístění vlastního zboží mezi členskými státy, pokud toto přemístění zakládá plný nárok na odpočet. Zařazení tohoto plnění do režimu OSS vnímáme jako výraznou změnu, jelikož se jedná o velmi častou obchodní transakci, jejíž uskutečnění obvykle končilo administrativně náročnou registrací plátce ve státě, kam bylo vlastní zboží přemístěno.
Aby bylo co nejvíce zamezeno takovýmto vícečetným registracím v EU, je směrnicí ViDA rozšířena také povinnost použití přenesení daňové povinnosti (reverse-charge) na případy, kdy dodavatel zboží nebo poskytovatel služby nebude usazený ani registrovaný ve státě, kde je splatná daň a toto plnění bude uskutečněno vůči tamnímu plátci DPH (tj. mimo jiné na případy prodeje zboží, kterému předcházelo výše zmíněné přemístění vlastního zboží do daného členského státu, na služby související s nemovitostí, dodání zboží s instalací nebo montáží aj.).
Pro úplnost uvádíme, že v souvislosti s vykazováním přemístění vlastního zboží v rámci OSS a zavedením výše zmíněného povinného reverse-charge bude zrušen režim call-off skladů. Do těchto specificky vymezených skladů bude možné dodávat zboží pouze do 30. června 2028 a uskutečňovat z nich prodeje do 30. června 2029.
Autoři: Jana Jirmásková, Klára Borkovcová