17. září 2025
Doba čtení: 2
minuty
news
Nově přijaté nařízení vlády má za cíl zjednodušit a urychlit proces hlášení pracovních úrazů pro zaměstnavatele a příslušné státní orgány. Od 1. ledna 2026 bude zaměstnavatel povinen nahlásit pracovní úraz a elektronicky zaslat záznam o pracovním úrazu prostřednictvím portálu Státního úřadu inspekce práce (SÚIP), který zajistí jeho další odeslání na příslušný úřad.
V případě smrtelného nebo závažného úrazu (tj. s hospitalizací delší než 5 kalendářních dnů) je zaměstnavatel povinen bezodkladně nahlásit úraz prostřednictvím portálu SÚIP. Záznam o pracovním úrazu musí zaměstnavatel vyhotovit elektronicky zaslat do 15 pracovních dnů od chvíle, kdy se o úrazu dozvěděl.
V příloze k nařízení vlády jsou uvedeny náležitosti, které musí hlášení a záznam o pracovním úrazu obsahovat. Mezi tyto náležitosti patří například informace o zaměstnavateli, údaje o postiženém zaměstnanci, adresa místa úrazu, činnost, při které k úrazu došlo, a typ pracovního úrazu. Pokud se zaměstnavatel dozví o změně údajů uvedených, v již odeslaném záznamu o pracovním úrazu, je povinen tyto údaje bez zbytečného odkladu aktualizovat, což může opět provést elektronicky prostřednictvím portálu SÚIP.
Záznam o úrazu bude možné snadno vytisknout nebo uložit z portálu SÚIP, aby ho postižený zaměstnanec mohl podepsat buď fyzicky, nebo uznávaným elektronickým podpisem. Zaměstnavatel je povinen uchovávat podepsaný záznam o pracovním úrazu zaměstnance po dobu 10 let.
Autor: Barbora Šmoková, Radka Nováková